Artikel nr 10 fra blad nr 3-2025
Bibelen forbyr fremdeles kvinnelige prester


Velkommen
Les artikler
Taler - nye
Taler - arkiv
Taler - YouTube  
Nettbutikk
Møter
Støttefond
Abonnere
Kontakt oss

Av Odd Sverre Hove

Det er ikke slik at Guds ord slutter å forby kvinnelig prestetjeneste fordi om spørsmålet blir sjeldnere diskutert. Det er heller ikke slik at det bibelske budet slutter å forby kvinnelig prestetjeneste hvis bare de kvinnelige prestene og biskopene blir mange nok. Eller hvis tallet på dem som sier nei-takk til kvinnelig prestetjeneste bare blir lavt nok. For Gud slutter ikke å befale det som han alltid har befalt oss mennesker i denne saken. Gud er alltid den samme.
Bibelens tokjønnsteologi sier at både Adam og Eva ble skapt i Guds bilde og etter Guds lignelse. Men Adam ble skapt for å dyrke og forvalte paradishagen, gi navn til alt det skapte og forvalte Guds aller første bud (= være prest for huset sitt). Eva ble deretter skapt for å være Adams medhjelp og motsvarighet (= fellesskapskonstituering) og for å være mor til alt liv (se 1Mos 1:26ff, 2:15, 2:19, 2:16, 2:18, 3:20 etc).
Bibelsk tokjønnsteologi sier videre at Adam etter syndefallet skal fortsette å dyrke jorden, men med strev og møye, og at han skal råde over Eva og ikke blindt adlyde røsten hennes. Eva skal etter syndefallet fortsatt være mor til alt liv, men med smerte under barnefødingen. Og det er Evas ættling som skal knuse slangens hode. Til ektemannen skal attråen hennes stå. Og ektemannen skal råde over henne (se 1Mos 3:17, 3:16, 3:15 etc).
Når apostelen Paulus i 1 Kor 14:34c sier at det er “loven” som forbyr kvinnelig menighetstale, da er det disse moselovstekstene han sikter til. Og når han i 1Tim 2:13-15 begrunner forbudet mot kvinnelig gudstjeneste-undervisning med både skapelse og syndefall, er det også disse moselovstekstene han sikter til.
Kvinner skal i menighetssamlingene ikke tale, men tie og underordne seg. Kvinner skal ikke opptre som gudstjenestelærere, men være yngre kvinners og barns lærere i det gode (se 1Kor 14:34ff, 1Tim 2:11ff, Efes 5:22ff, Tit 2:3ff!).
Det som skjer i Bibelens samlede tokjønns-teologi er nemlig at både Adams og Evas basale skapelsesformål utfoldes i syndefallets verden. Og der utfoldes den med henblikk på både hjem og menighet.
I Kristi menigheter skal Adam ha forsamlingens farsrolle, mens Eva skal ha forsam-lingens morsrolle.
Og grunnen til at dette er så viktig at det har foranlediget et knippe bibelske bud, – er nok at alt sammen speiler av en fundamental tokjønns-teologi også i Guds egen himmel. For der skal Jesus være brudgom og de troende skal møte ham som Kristi brud (se Åp 19:1ff).

(Artikkelen har vært printet i Dagen tidligere)