Velkommen |
Les artikler |
Taler - nye |
Taler - arkiv |
Taler - YouTube ![]() |
Nettbutikk |
Møter |
Støttefond |
Abonnere |
Kontakt oss |
1. Ditt kors, o Krist, ble verdens sol, dets lys ei grenser kjenner, ditt kors, o Krist, blir ærens stol der livets lue brenner.
2. På korset åpner du din favn for hver forvillet synder, fra korset, i din Faders navn, du verden fred forkynner. Edin Holme 1924.
Ordet om korset er det kjæreste budskapet for alle sanne Guds barn. Ved det budskapet fant de frelse. På dette budskapet vil de bygge sitt håp om evig liv i det fullkomne Guds rike. Samtidig er budskapet om Jesu fullbrakte frelsesverk på korset til anstøt og forargelse. De fleste mennesker forkaster det til sin egen ulykke og evige undergang.
Intet annet budskap forener og deler menneskeheten som nettopp – Ordet om korset!
På langfredag møtte en rekke enkeltpersoner Jesus Kristus. Hva fikk dette møte å bety for dem? Vi kan svare med en gang: Det fikk en helt avgjørende betydning. Livet ble ikke det samme. Møtet med den korsfestede fulgte dem resten av livet og inn i evigheten.
Vi vil la fire av disse personene stå frem i kronologisk rekkefølge, i samsvar med det som evangeliene forteller oss. Den første enkeltpersonen som vi møter langfredag er Pontius Pilatus.
Pontius Pilatus
Pontius Pilatus var landshøvding i Jødeland og underlagt visekeiseren i Syria. Jødene måtte til ham om de skulle få Jesus dømt. Det lyktes de med etter å ha presset ham ettertrykkelig. Dersom han lot Jesus fri, var han ikke keiserens venn, for hver den som gjør seg selv til konge, setter seg opp imot keiseren (Joh 19,12).
Hva opplevde Pilatus i møte med Jesus Kristus?
a) Han spør i Johannes 18 hva Jesus hadde gjort? Jesus svarte: ”Mitt rike er ikke av denne verden, var mitt rike av denne verden, da hadde mine tjenere stridt for at jeg ikke skulle bli overgitt til jødene, men nå er ikke mitt rike av denne verden” (v. 36).
b) Jesus bekrefter at han er konge og sier: ”Jeg er dertil født og dertil kommet til verden at jeg skal vitne for sannheten. Hver den som er av sannheten, hører min røst.” Pilatus svarer med det verdensberømte motspørsmålet: ”Hva er sannhet?”
Hva ville Pilatus uttrykke med det? Var det hans romerske skepsis som kom til uttrykk? Antagelig. Pilatus hadde sin store frelsesmulighet i dette personlige møtet med ham som var selv sannheten. Han avviste ikke direkte at Jesus Kristus forkynte ham sannheten, men han ville ikke slippe sannheten inn i sitt liv. Derfor dette motspørsmålet. Pilatus visste med seg selv at Jesus Kristus var uskyldig i anklagene rettet mot ham. Hans embetssamvittighet sa det, men han lot seg presse til å dømme Jesus Kristus. Den uskyldige ble dømt skyldig. Historiens største justismord var et faktum.
Hva er sannhet? Dette avgjørende spørsmålet stilles du også overfor i møte med Jesus Kristus og den bibelske åpenbaringen. Jesus Kristus er veien og sannheten og livet. Han er selve sannheten i sin person. Den eneste veien til frelse går gjennom ham. Det er ingen annen vei til frelse. Pilatus avviste sannheten ved å ikke slippe den inn i sitt hjerte. Det samme gjør de fleste menneskene fortsatt.
Pilatus gikk så langt at han kalte Jesus Kristus for – ”denne rettferdige” (Matt 27,24), men han trakk ikke den rette konklusjonen av det. Ordet om korset ble Pilatus til anstøt.
Den neste personen vi møter er:
Klaudia Procula
Vi leser om henne i Matt 27,19: ”Men mens han (Pilatus) satt på dommersetet, sendte hans hustru bud til ham og lot si: Ha ikke noen med denne rettferdige å gjøre! For jeg har lidd meget i drømme i dag for hans skyld.”
Pilatus hadde en meget forstandig hustru. Drømmen var sendt henne fra Gud som en advarsel til Pilatus, men han bøyde seg ikke for budskapet. Vi ser ellers i Bibelen at Gud kan bruke drømmer for å advare mennesker: ”I drøm, i nattlig syn, når dyp søvn faller på menneskene, når de slumrer på sitt leie, da åpner han deres ører og trykker sitt segl på advarselen til dem, for å få mennesker til å la sin gjerning fare og for å utrydde overmotet hos mannen, for å berge hans sjel fra graven og hans liv fra å rammes av de drepende spyd” (Job 33,15-18).
Dessverre tok ikke Pilatus hennes gode råd til følge. Gud hadde midt i dette største drama omsorg også for Pilatus. Lykkelig var han i alle fall på et område i livet. Hans hustru var klok og trofast. Sagnet sier at Klaudia ble en kristen. Ble hun av de mange som ble forenet med det kristne menigheten gjennom – Ordet om korset. Det håper vi!
Den tredje personen har et vakkert navn:
Pappas sønn – Barabbas
Barabbas betyr pappas sønn. Faren som hadde gitt navnet til denne gutten, tenkte at den gutten skulle være en pappas sønn i sin fulle mening av uttrykket. Faren tenkte store tanker for sønnen og ville at han skulle få det godt både i tiden og med tanke på evigheten. Men ettersom årene gikk, merket far at det var en “ånd” i gutten som ikke var god. Det gikk galt med pappas sønn og merk: Alle har ansvar for de valgene de tar. Barabbas valgte en ond vei og høstet forderv av den. Om Barabbas står det: ”Dette var en som var satt i fengsel for en oppstand som hadde vært i byen, og for et mord” (Luk 23,19). Det hadde gått så galt. Barabbas ventet på dødsdommen. Saken var klar, han var skyldig i sin forbrytelse. Skriften kaller ham også for en røver (Joh 18,40).
Pilatus prøvde å få Jesus frikjent, men folket ropte at Barabbas skulle gis dem. Peter sier om dette: ”Abrahams og Isaks og Jakobs Gud, våre fedres Gud, har herliggjort sin tjener Jesus, han som dere forrådte og fornektet for Pilatus da han dømte at han skulle løslates. Men dere fornektet Den Hellige og Rettferdige, og bad om at en morder måtte bli gitt dere” (Apg 4,13-14).
Døden var viss for slike forbrytere som Barabbas. Men der i dødscellen kommer budskapet til ham: Du er fri! Du kan forlate din celle, fordi Jesus Kristus fra Nasaret vil gå i døden i ditt sted. Røveren, morderen og geriljalederen var fri. Terroristen var fri! Jesus Kristus tok hans plass. Barabbas opplevde det salige plassbytte helt konkret.
Barabbas fikk høre seg fri. Du skal få høre deg fri på samme måten om du ikke er frelst enda. En tradisjon sier at Barabbas ble et nytt menneske etter sin frigjørelse. Ble han også en av de mange som ble med i den frelste skaren, og forenet med dem gjennom – Ordet om korset?
Den fjerde og siste er navnløs.
Den korsfestede røveren
Den navnløse røveren står som bilde på alle fortapte syndere som opp gjennom historien har ropt til Jesus om frelse, eller bare midt i sin nød uttrykt et ønske eller bønn om frelse. De fikk alle sin bønn hørt. Slik er vår Frelser. Full av frelsende kjærlighet til fortapte syndere!
Røveren var ikke alene. Det var en forbryter til. Dommen hadde innhentet dem begge. Straffens tid var inne. Nå hang de til spott og spe og ventet på at dødstimen skulle slå. Til å begynne med så spottet begge Jesus Kristus, men den ene begynte å få øynene opp for hvem Jesus Kristus virkelig var. Jesus Kristus henger mellom disse to. En slående illustrasjon på hvordan Jesus Kristus deler hele menneskeheten i to klart avgrensede grupper. Ordet om korset forener og deler. Den fortapte røveren som spottet og atter spottet, er et bilde på de fortapte menneskene som står Jesus Kristus imot og som går evig fortapt. Ulykkelige er den sjelen som tar anstøt av den korsfestede. Den andre som hang der i sin håpløse tilstand, er et bilde på alle de fortapte syndere som har vendt seg til Jesus Kristus og blitt frelst av nåde, ublandet nåde. Hva kunne vel denne røveren gjøre for å frelse seg selv? Ingenting! Han kunne ikke folde sine hender sammen for å be engang. Før hadde han spottet, men nå sier han: ”Frykter du ikke engang for Gud, du som er under den samme dom? Og vi med rette, for vi får det vi fortjener etter våre gjerninger. Men han har ikke gjort noe galt. Og han sa: Jesus, kom meg i hu når du kommer i ditt rike. Og han sa til ham: Sannelig sier jeg deg: I dag skal du være med meg i Paradis” (Luk 23,40-43).
Han bad om en tanke – og fikk alt. Ett ønske om å bli husket av Jesus Kristus. Det var hele hans omvendelse. Han hadde en tro som lengtet, og lengselstroen er frelsende, for den er rettet på Jesus Kristus, han som både kan og vil frelse.
Troens vesen er nemlig slik, at den er kommende. Det er en bevegelse i den mot Jesus Kristus. Jesus sier: ”Jeg er livets brød. Den som kommer til meg, skal ikke hungre. Og den som tror på meg, skal aldri noen gang tørste” (Joh 6,35) Det er kun ett skritt i fra verden til Gud. Har du tatt det?
Vi tok frem fire personer mellom de mange som møtte Jesus Kristus på langfredag. De fleste personene som møtte Jesus Kristus denne dagen, skal vi få møte igjen i Guds rike. Andre ikke. Ordet om korset forente eller delte dem.
Om du er ufrelst, må du la deg stille inn i rekken av disse som langfredag og ellers kom over på Jesu side, og som åpen bekjente ham. La deg forene med dem i dag!
3. Fra korsets tre din kjærlighet hver ensom sjel bestråler. Dens guddomskraft vel ingen vet, dens dybde ingen måler.
4. Og frøs enn alle hjerter til, ble lukket alle hender, din kjærlighet dog varm og mild mot hele verden brenner.
5. La slukkes alle lys på jord, la stenges alle veie! Den som har funnet korsets spor, har evig nok i eie. Edin Holme 1924