Velkommen |
Les artikler |
Taler - nye |
Taler - arkiv |
Taler - YouTube |
Nettbutikk |
Møter |
Støttefond |
Abonnere |
Kontakt oss |
Josvas bok: Gud er en hard Herre!
Mange mennesker har vanskelighet med å forstå Josvas bok. Jeg skulle så inderlig ønske at Josvas bok ikke var sann, var det noen som sa, med tanke på alle fortolkningene.
Men vi leser: “Men alt dette hendte dem som forbilder, og det er skrevet til formaning for oss, som de siste tider er kommet til” (1 Kor 10,13).
Omvend dere
På samme tid kom noen og fortalte Jesus om galileerne, hvis blod Pilatus hadde blandet med deres offer. Han svarte: “Mener dere at disse galileere var syndere framfor alle disse andre galileere, siden de har lidt dette? Nei, sier jeg dere! Men hvis dere ikke omvender dere, så skal dere alle omkomme på samme måte. Eller de atten som tårnet ved Siloa falt ned over og drepte – mener dere at de var skyldige framfor alle mennesker som bor i Jerusalem? Nei, sier jeg dere! Men hvis dere ikke omvender dere, skal dere alle omkomme på samme vis” (Luk 13,1-5).
Det er et eksempel som skal lære oss og advare oss. Advare oss – hva lærer Josvas bok oss? Den lærer oss veldig mye, men først:
Syndens lønn
“For syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre” (Rom 6, 23). Syndens lønn er døden! Det lærer den oss. Vi har så vanskelig for å fatte syndens alvor. At døden følger på synden. Vi ser altså ikke synden som så farlig, som så gruelig som den er. Og vi synes at Gud er hard når han krever syndens straff.
Nå lærer vi oss jo på mange steder om syndens lønn – allerede ved syndefallet, vi gjør det ved syndefloden. Da gikk jo hele menneskeheten under for syndens skyld, bare åtte mennesker overlevde.
Men Josvas bok? Hvorfor er den mer problematisk? Jo, kapittel etter kapittel mas-sakreres mennesker og utryddes uten skånsel. Det ble skrevet for å advare oss som har verdens ende tett innpå oss.
Men nå skal vi ikke gjøre som den tjeneren som gravde ned sin talent. Han sa at Gud er en hard Herre. Syndens lønn utkreves. Kanaans folk på Abrahams tid, da sa Gud til Abraham at deres synders mål ikke er fullt. Så fikk de fire hundre år på seg til å omvende seg. Men de fylte bare på og fylte på sitt syndebeger, og på Josvas tid rant det over. Slik kan det skje for enkeltmennesker og land og folk allerede her på jorden. Til sist, ved tidens ende blir det store oppgjøret med synden. Men Gud var altså meget langmodig. Han ventet i det lengste.
Josvas bok – ja, men det finnes det som er mye verre.
“Jeg skal vise dere hvem dere skal frykte” (Luk 12,5).
Å kastes ut i mørket her utenfor. Der skal man gråte og skjære tenner.. Det er i evighet. Vi kan ikke fatte det. Det er syndens endelige lønn. Hvorfor taler Jesus så ofte om det? Ingen taler jo mer om helvete så ofte som han, ingen av apostlene. Jeg tror at det har å gjøre med oppdragelsen. Det er gjort forsøk med oppdrett av dyr. Vi bruker jo positiv og negativ stimulans når vi skal lære dem. Og det har vist at det negative må gjentas igjen og igjen mye mer enn det positive for å ha effekt.
Men tilbake til Josva bok. Det står også skrevet: “Og alt som før er skrevet, det er skrevet til lærdom for oss, for at vi skal ha håp ved det tolmod og den trøst som Skriften gir” Rom 15,4. Dette er skrevet til vår undervisning for at vi skal bevare vårt håp.
Er det da håp i Josva bok?
Ja, hva beretter den mer enn at syndens lønn er døden? Jo, den beretter om stadfestelsen av velsignelsen og forbannelsen. Hensikten med boken er å vise Guds trofasthet. Løftene til Israel skal oppfylles, dommen over de ugudelige kananeerne skal eksekveres.
Josva får mange løfter og trøst. Trøst om seier. Slik er det for Guds folk. Gud har lovet dem et land som flyter med melk og honning. Du skal komme inn i det landet. Alle dine fiender skal beseires. Alle dine åndelige fiender skal ikke vinne seier, samme hvor store og sterke de enn ser ut. For Herren er med sitt folk. Gud kommer til å oppfylle sine løfter. Bli ikke redd, samme hvor sterke fiendene enn ser ut til å være.
Og midt i mørket i Kanaan i Jeriko, der er en synder som ikke er en mindre synder enn de andre, kanskje heller større. Det er en prostituert. Det er Rahab. Hun blir reddet. Når alle andre går under, kan hun gå fri ut av det raserte, slaktede Jeriko. Ja, hun fikk til og med familien med seg. Hvorfor? Jo, fordi hun satte sin tro til Israels Gud, en meget skrøpelig tro, får vi vel si. Senere blir hun gift med Salmon, og havner til og med i Jesu ættetavle. Jeg skulle ikke tro at hun bare fikk et lett liv. Det var nok mange som husket at hun var kananeer og at hun hadde vært prostituert. Folk glemmer ikke så lett. Og stakkars Salmon som giftet seg med henne. Det var jo forbudt å gifte seg med en kananeer.
Skrevet til vår lærdom
Dette er skrevet til vår lærdom, for at vi skal bevare vårt håp gjennom den utholdenhet og trøst som Skriftene gir. Hva slags håp gir de oss? Jo, loven har ingen makt lengre over den som tilber Israels Gud. Derfor kan Salmon gifte seg med Rahab, og hun står i Jesu ættetavle, slik som også moabitten Rut, som ikke en gang i tiende slektsledd skulle få tilhøre Guds forsamling. Men hvor mange som forstod dette av de menneskene som bodde rundt dem, det vet vi ikke.
Så skal vi også si at Gud ikke så med skadefryd på utrydning av folkene, slik vi leser om i Josvas bok. Vi leser om når Jesus ser fram mot Jerusalems ødeleggelse. Han gleder seg ikke over den. Han sier ikke at nå kan dere ligge slik dere har redet, nei, han gråter over menneskene som drar en slik dom over seg, som ikke innser hva som gir dem fred. Han har jo båret dommen og straffen. Hvorfor velger de det da selv?
Den som er frelst, kjenner ikke bare Gud som en hard mann, men som en Frelser. Det er den levendes ånd som har tatt sin bolig i mitt hjerte gjennom en ny fødsel. Da er Gud ikke lengre en hard Herre, for da har et nytt lys gått opp for meg. Da mangler ingen ting, alt er fullbragt. Det var en som gjorde det i mitt sted. Det var Jesus. Hvem gjorde han det for? For de mislykkede! For syndere, for ugudelige! Noen har sagt det slik at Gud har ingen solskinnsbarn, bare røverunger. Er du en slik, som har kommet til Jesus, så lover han deg, som han lovet røveren på korset, å få være med i paradiset. Du skal få komme inn, uansett hvor sterke fiender du har. Ja, da kjenner man ham jo ikke bare som en hard mann, men som den som også gav sitt liv på korset for min skyld. Som ikke krever, men som ettergir og tilgir alt. Du får som Rahab gå frelst gjennom den siste tidens kaos, inn i Guds evige rike.