Av Hans Erik Nissen
Dere er jordens
salt!
Dere er verdens lys! Matt 5,13.14
Djevelen
arbeider stadig for å ta troen fra et Guds barn. Hvordan gjør han det?
Det skjer ved å ta fra den troende det som troen griper om. Vi tenker
ofte anneriedes, fordi vi i alt for høy grad skiller troen fra troens
innhold.
I Luthers lille katekisme har det andre kapitlet overskriften
''Troen''. Så følger trosbekjennelsen og forklaringene til den. Skulle
overskriften dekke de flestes tankegang, skulle Luther ha skrevet: "Det
som troen tror på". Men for Luther var troen så nært knyttet til sitt
innhold at han kaller troens innhold for "Troen".
Djevelen vet at
Luther har rett. Kan han ta troens innhold fra en kristen, da er det
også forbi med det å tro. Lykkes ikke det, prøver han om han kan svekke
troens innhold, for da svekker han troen, og da er den første seier på
veien mot frafallet vunnet.
Bildet av deg selv
Vi har alle et bilde av
oss selv som menneske. Som regel tenker vi ikke på det, men det er i
høy grad med på å bestemme våre valg og handlinger. Noen har rike
evner, men de bruker dem ikke, fordi de har et feilaktig bilde av seg
selv. De synes ikke at de duger til noe, og så holder de seg tilbake og
sier nei, hver gang de blir oppfordret til å påta seg en oppgave.
I det
åndelige liv gjør Satan alt han kan for å ødelegge en kristens bilde av
seg selv. Satan sier: «Se på deg selv». Det er så nærliggende å følge
hans råd. Når jeg skal vurdere meg selv som menneske, må jeg
nødvendigvis se på mine evner, krefter og muligheter. Derfor oppleves
det naturlig å gjøre det samme når jeg skal bedømme meg selv som
kristen.
Men bildet av deg selv som et Guds barn finner du kun i Ordet.
For vår åndelige far C.O. Rosenius var det viktig å fastslå at det
bibelske bilde rommer tegn på at du er i nådens stand: Du er begynt å
hate den synd du elsker. Jo visst merker du kjødets motvilje, men du
har samtidig fått en ny lyst og trang til å være sammen med Jesus i
Ordet og bønnen. Du har også fått en kjærlighet til Guds barn, som er
fremmed for en vantro.
Når det er sagt, følger en lang liste over alt
det i kristenlivet som burde og skulle ha vært helt anneriedes.
Rosenius bruker ordene: kald og død og tom. De er rystende, men sanne.
Hvordan er det mulig at mitt hjerte ikke stadig brenner og
gjennomstrømmes av kjærlighetens varme, når jeg eier en Frelser som tok
min plass under Guds forbannelse, og har gitt meg plass ved
høytidsbordet i himmelen som en av sine utvalgte? Hvordan kan det være
at jeg, som er levendegjort med Kristus, likevel kan synes at det hele
er fjernt og dødt? Hvordan er det mulig at jeg, som har del i hele Guds
fylde, likevel må si: Jeg føler meg kald og død og tom?
Fra disse
spørsmål går veien inn i selvanklagene, som bærer overskriftene: Ikke
nok! Du leser ikke nok i Bibelen. Du ber ikke nok. Du vitner ikke nok.
Du elsker ikke nok. Du tror ikke nok. Kanskje er du en eldre kristen,
som for år tilbake lot anklagene resultere i nye beslutninger og nye
forsøk på å overgi deg helt til Herren og hans vilje. Nå skal det mitt
alvor da være å gjøre hva Herren vil! Noe ble kan hende litt bedre, men
aldri så godt at det ikke stadig hører hjemme under overskriften: Ikke
nok!
Nå gjør du ikke flere forsøk, for du vet at det likevel ikke blir
bedre med deg.
Bibelens bilde avet Guds barn
For djevelen er det
fryktelig dersom du finner bildet av deg selv som et Guds barn på det
rette stedet. Så lenge du har blikket rettet mot deg selv, er han
noenlunde rolig. Men roen er forbi når du vender deg mot Ordet og
fester lit til det bildet Ordet tegner av deg. Da vokser din tro, og du
kan stå sjelefienden imot. Når du først begynner å regne med at Jesu
ord: "Dere er" for å være like så sikre og faste som hans ord "Jeg er",
da legges seierstonen inn i ditt liv: «Evig seier nu jeg eier alltid
Herre Krist i deg!» Det kan du synge, for nå har du den tro som har
seiret over verden. Det er ikke troen i seg selv, men det den griper
om, som gjør deg til seierherre. Luther taler om troen som en ring, Den
er bare en simpel ståltråd, men griper om en kostelig diamant.
Når
Rosenius synger: «Selv ringest kristen er i deg, o Jesus, helt
rettferdig, salig», da er det ikke et bilde han har fått ved å se på
den beste kristen han kjente i Sverige. Om ham sier han: «Det beste
menneske i seg er døden verd, har synd utallig». Men i Ordet ser alt
helt anneriedes ut. Der er et Guds barn hva det er i Kristus! Det er
samtidig rettferdig og synder. Begge deler er helt og fullt
reelt.
Du er helt fortapt i kraft av deg selv. Du er helt rettferdig i kraft
av Jesus.
Jesus sier: «Dere er verdens lys! Dere er jordens salt!»
Jesus sier ikke: Dere skulle være verdens lys og jordens salt, men slik
er det mange som leser disse ordene. Derved tappes Jesu ord for all
giede og all kraft. Troen kan ikke gripe om ordet
er, når en kristen
i
vantro unndrar seg Ordet ved å lese det anneriedes enn det står, og
ikke barnlig og enkelt tror Ordet som det lyder. Det gjør du når du
setter punktum etter det Jesus har sagt. Du må la Jesus få det siste
ordet. Vantroen vil alltid sette tankestrek etter det Jesus har sagt,
og fortsette med alle innvendingene, som avsvekker eller gjør Jesu ord
ugyldige. Å tro Jesu ord er å la det gjelde som det siste.
Det du er i
Jesus, er du ikke i kraft av hva han virker i dag, men du er det i
kraft av hans Ord. Når Jesus sier at du er lys og salt, da er du det.
Du er det i liv og vitnesbyrd. Tidens mørke, slektens frafall og
ugudelighet, forakten og spotten av det hellige, den massive motstand
både utenfra og innenfra i kirken, kan ikke gjøre deg til noe annet enn
det Jesus sier du er: Lys og salt.
Er du stille for Ordet, får det lov
til ved Den Hellige Ånd å virke i deg med sin iboende kraft. Ordet gjør
det klart at gjennom ditt liv og vitnesbyrd møter andre ham. Fordi
Jesus er verdens lys, er du det også. I den hellige dåp ble du forent
med Jesus. Du er begravd med ham ved dåpen til døden, for at likesom
Kristus ble oppreist fra de døde ved Faderens herlighet, så skal også
vi vandre i et nytt liv. Det er ikke du alene som går denne veien, men
Jesus og du vandrer sammen.
Når saltet mister sin kraft
Men saltet kan
miste sin kraft. Det skjer når et Guds barn vender seg mot noe annet
enn Jesus og hans Ord. Da Saul, Israels konge, ble opptatt av mennesker
og deres reaksjoner, mistet saltet sin kraft i hans liv. Det er skjedd
for utallige etter ham. Kristne blir opptatt av menighetens bedrøvelige
tilstand, de gripes av motløshet over det åndelige forfall som på så
mange måter kommer til uttrykk blant oss, eller det synes så håpløst å
nå vårt folk, som også på det moralske området for alvor har vendt seg
bort fra Herren. En følelse av åndelig avmakt og lammelse har tatt
makten over mange kristnes sinn. Det er saltet som mister sin kraft.
Saltet har ikke sin kraft av det som det er i seg selv. Var det
tilfellet, kunne det ikke miste kraften, så lenge det selv
ville
bevare den. Men en kristen har bare kraft så lenge han ingen kraft har
i seg selv, og i sin hjelpeløshet og maktesløshet lar Herren være det
for seg som han forsikrer i sitt ord. Da, og bare da, er han sterk. Med
andre ord: Saltets kraft og lysets skinn er et spørsmål om forholdet
til Jesus. Så lenge et Guds barn har alle sine kilder i ham, er det
ingen av kildene som tørker ut, og en vantro vil møte en kristen som er
under Åndens helligelse. Tenker du tilbake, har du møtt slike kristne.
Sjelden var det blant de mest begavede og veltalende, men de var merket
av den Frelser de levde så nær.
En av de elever jeg har hatt på
høyskolen, fortalte at en eldre predikant noen ganger bodde i hans hjem
i forbindelse med noen møter han holdt i misjonshuset. Det resulterte i
ikke så få samtaler mellom predikanten og far til den nevnte eleven. De
talte om mangt og mye, men hver eneste gang predikanten var reist,
kunne eleven merke på seg selv at han var kommet nærmere Jesus.
Predikanten var en Jesuskristen, og så lenge en frelst synder er det,
mister han ikke sin kraft.
Du er heller ikke i tvil om at når Paulus
kom, så kom Jesus. Vi merker det på hans brev. Han er ikke blind for
menighetenes svakheter, feil, mangler og brist, og det har han noe å si
om til irettesettelse, formaning og trøst. Men når han begynner å
skrive om Jesus og den rikdom og fylde et Guds barn eier i ham, så
kniper det for ham å få satt et punktum. Hjertet er fylt til
bristepunktet, og ordene veller fram som en livets strøm fra en
sprudlende kilde.
På tilsvarende måte forteller Johannes i begynnelsen
av sitt evangelium om livet med Jesus. Jeg kan se disippelflokken for
meg. Etter en anstrengende dag er de samlet omkring ilden, og Jesus
taler til sine nærmeste. Johannes ser på ham, og han ser mer enn et
menneske. Han ser ham i lyset av Ordet og ser hans herlighet, en
herlighet den Enbårne har fra Faderen, full av nåde og sannhet. Og så
skjer det noe mer: Johannes tar imot fylden fra ham, og det er nåde
over nåde. Så ser han Jesus i Guds favn og hører de livssalige ord,
hvor Jesus er sin Fars tolk.
Det er inne i denne erkjennelsen av Jesus
at saltet har kraft og lyset skinner. Slik var det den gang. Slik har
det vært gjennom hele Guds folks historie. Slik er det i dag. Det er
også håp for oss. Ordet og dets kraft er den samme, og vi får lov til å
be om visdoms og åpenbarings ånd til å erkjenne Jesus. Gud er stadig
den som gir villig og uten bebreidelse. Han har stadig besluttet å gi
riket til sin lille hjord. Og hører vi til dem som har liten kraft i
oss selv og nettopp derfor holder fast på hans Ord, vil han herliggjøre
sitt navn for oss og gjennom oss.