Av Jan Bygstad
«Og uten at blod blir
utgytt, blir ikke synd tilgitt»
Vi skal en stund
stanse opp for det som er selve grunnlaget for vår tro, grunnlaget for
vårt håp, og som er samlet i ordet i Hebreerbrevet Kap.9,22:
Uten at blod
blir
utgytt, skjer det ikke forlatelse, som det stod i de gamle
oversetteisene.
Dette ordet hører sammen med det vi
leser i 3.Mosebok
17,11
, der vi hører Herren si slik:
Jeg
har gitt dere blodet på
alteret
til å gjøre soning for deres sjeler. For blodet er det som gjør soning,
fordi sjelen er i det.
Blodet er altså den nådegave Gud har
gitt, og
så har han knyttet vår frelse sammen med dette. Dermed er vi inne i det
Bibelen har å si om soningen, som vi skal se nærmere på.
I våre dage er det svært mye
tale om Guds kjærlighet, og det synes likesom å være
slik at mange svever i den tro at bare det tales mye om Guds
kjærlighet, så har også evangeliet vært forkynt. Eller bare det tales
mye om Guds nåde, så har evangeliet vært forkynt. Det vi imidlertid
skal være klar over, er at allmenn tale om Guds kjærlighet eller
allmenn tale om Guds nåde, det er ikke i seg selv evangeliet.
Evangeliets kjennetegn
Evangeliet, hva er det? Evangeliet er et
bestemt
budskap som har særlig to kjennetegn ved seg for at det skal kunne være
et sant evangelium.
For det første er evangeliet
kjennetegnet ved at
det er budskapet om at Guds Sønn gikk i vårt sted og tok på seg vår
synd og bar Guds dom over synden. Det er altså budskapet om den
stedfortredende død og soning. Det er det ene kjennetegnet på et sant
evangelium.
Det annet kjennetegn på evangeliet er at
dette evangelium,
dette som Herren forkynner om sin Sønn, det er noe som rekkes oss av
nåde, uforskyldt ved troen.
Altså: Alt som har med loven å gjøre og
ulike sider av lovens krav, er utelukket fra evangeliet. Alt
som har
å gjøre med vårt samvirke eller vår medvirkning i frelsen, er absolutt
ekskludert fra budskapet om frelsen. Med en gang vi og vårt og det vi
måtte ha å fare med, kobles inn, er det ikke lenger evangeliet.
Dette
er de to kjennetegn som er budskapet om evangeliet, og dersom det tales
uspesifisert om Guds kjærlighet eller nåde uten det, da er talen ikke
kristen, men allmennreligiøs.
Dette er det viktig å være klar over,
for
mange synes det er vakkert å høre sentimentale og tåredryppende ord om
hvor mye kjærlighet Gud har. Men så sant dette ikke konkretiseres i at
Guds kjærlighet er åpenbart på et bestemt sted og på en bestemt tid i
historien, nemlig på korset, blir talen om Guds kjærlighet altså
almennreligiøs.
Det vi her er inne på, kan vi samle i en
sum i Ordet i 1.
Johannes' brev 4,10
, der apostelen skriver slik:
I
dette er
kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og
sendt sin Sønn til soning for våre synder.
Når han altså sier slik: I
dette er kjærligheten, gir han en nærmere bestemmelse av - om du vil,
en definisjon på - hva Guds kjærlighet egentlig er og hvor denne Guds
kjærlighet åpenbares for oss: på korset. Og derfor er talen om
soningen, om korset og om blodet helt nødvendig for at evangeliet skal
være et sant evangelium.
Soningens tjeneste i Det gamle testamente
Ordet som vi leser i Hebreerbrevets niende kapittel:
Uten at blod blir
utgytt, skjer der ikke forlatelse, bygger på det som vi
hører om
soningens tjeneste i Det gamle testamente. Og hele hensikten med
offerlovgivningen slik vi finner den omtalt særlig i 2. og 3. Mosebok,
er å gi oss et forbiIde som skal anskueliggjøre for oss hva det er som
skjer i Jesu død på korset.
Uten at vi forstår denne bakgrunn, har
dette bakteppe i minne når vi taler om soningen på korset, forstår vi
bare stykkevis hva det egentlig dreier seg om. Så la oss nå bruke noe
tid på å se nærmere på hva som læres om denne sak nettopp i 2. og 3.
Mos.
I kapitlene 19 og 20 i 2. Mosebok hører
vi om hvorledes Herren
åpenbarer de ti bud. De ti bud åpenbares slik at Herren lar denne
åpenbaring bli ledsaget av en forferdelig manifestasjon av sin egen
majestet, sin egen herlighet og hellighet. Og dette gjør et så veldig
inntrykk på folket at når det hører Herrens røst tale fra toppen av
Sinai berg, står det at da folket hørte dette, skalv de og holdt seg
langt borte, og så sa de til Moses: Vi kan ikke leve dersom vi må høre
denne forferdelige røst. Tal
du
til oss, sier de til Moses, så vil vi
høre.
Så ber de altså at Moses skal være
mellommann mellom seg og
Herren. Dermed kommer det en sannhet til syne.
Det første behov som
melder seg for folket når loven er åpenbart, er behovet for en
mellommann. En mellommann mellom den hellige Gud og folket. Folket blir
seg bevisst nettopp i åpenbaringen av loven at denne hellige Gud tåler
vi ikke, makter vi ikke, kan vi ikke stå ansikt til ansikt med - vi
trenger en mellommann. Og litt lenger nede, i slutten av det 20.
kapittel, gir Herren så loven om alteret.
Dette medfører at den andre
delen av 2. Mosebok, som begynner med det 19. kapittel og slutter i det
40, er inndelt slik at Herren i kapitlene 20 til 23 åpenbarer sin lov
og med det sin hellighet.
Men kan folket bestå for en så hellig
Gud,
stanser Gud ved bare å åpenbare sin hellige lov? Nei. For at folket i
det hele tatt kan bli stående og bli værende som et Guds folk,
åpenbarer Herren videre, fra kapittel 25 av:
Soningen
Han innstifter
soningens tjeneste idet han gir loven om tabernaklet, tempeltjenesten,
prestenes tjeneste som mellommenn, og ofrene. I dette anskueliggjøres
for oss nettopp forholdet mellom lov og evangelium. Loven som sier: Du
skal, og du skal ikke, gis i kapitlene 20 til 23, og fra kapittel 25
kommer budskapet om hvordan denne synd mot den hellige Gud kan sones,
slik at folket kan bli bevart som Guds folk.
Løfte knyttet til soningen
Da skal vi legge merke til at det nettopp er i forbindelse med
innstiftelsen av soningens tjeneste at Herren gir dette bestemte løfte
som vi hører i 2.
Mosebok 29, fra vers 43
av. Etter vi har hørt om
innredningen av tabernaklet med det aller helligste, nådestolen der
inne og så videre, så sies det:
Der,
altså over nådestolen,
der
vil jeg
komme sammen med Israels barn og de skal helliges ved min herlighet, og
jeg vil hellige sammenkomstens telt, og alteret og Abraham og hans
sønner vil jeg hellige til å tjene meg som prester, og jeg vil bo midt
i blant Israels barn, og jeg vil være deres Gud, og de skal kjenne at
jeg er Herren deres Gud som førte dem ut av Egyptens land for å bo midt
iblant dem. Jeg er Herren, deres Gud.
Og legg merke til dette:
Herrens
løfter om at han vil bo midt iblant folket, slik at han
skal være deres
Gud og de hans folk. Det er et løfte som ikke knyttes til lovens: du
skal, og du skal ikke, men til innstiftelsen av soningens tjeneste. Når
soning er fullbyrdet, da blir Herren vår Gud. Det er det som sies i
dette.
Derfor ser vi det også når Herren Jesus
trer inn i verden, slik
som vi hører det i innledningen til Johannesevangeliet, der vi leser:
Og Ordet ble kjød og tok
bolig iblant oss.
Det utrykket som er oversatt
i våre bibler med og
"tok
bolig iblant oss" , der står det etter
grunnteksten egentlig: Og slo opp sitt tabernakel iblant oss. For det
er nettopp i forbindelse med tabernaklet og soningen at løftet er gitt:
Jeg vil være deres Gud og dere skal være mitt folk.
Det som er
bakgrunnen for talen om soning i det gamle testamente, er altså for det
første loven som taler om Guds hellighet. For det annet er det en
bestemt tenkning i vår Bibel rundt det som har med synd å gjøre, og det
er uhyre viktig å være klar over hvordan Bibelen tenker og taler om
synd. Slik mennesker ofte tenker om livet, tenker man at når man har
gjort en handling, så er det noe som, vel, det er er gjort, det ligger
bak, og så går man videre. Men slik er det
ikke med synd.
Hva er synd?
Synd er etter bibelsk tankegang noe som
henger ved meg når
jeg har
gjort det, slik at gjort synd bærer jeg med meg som en bør, som en
byrde som jeg alltid har på mine skuldre, på mitt hjerte.
I Bibelens
grunntekst kommer dette frem på en spesiell måte som ikke gjengis i
våre bibeloversettelser. Det er slik at den hebraiske måten å uttrykke
skyld på som vi hører det for eksempel i offerlovgivningen, når det
sies at en eller annen har gjort noe og ført skyld over seg, så står
det bokstavelig at han
bærer
synd.
Synd er noe som jeg bærer med meg når
jeg har gjort det, og dette er en bør som ikke noe menneske på noen
måte kan fri seg selv fra. Den ligger på meg, og tynger meg. Og så blir
spørsmålet: Hvordan kan menneske bli fri denne bør? Jo det er nettopp
av denne grunn Gud har innstiftet soningens tjeneste. For å gi menneske
et nådemiddel som frir oss fra døden.
Offeret som syndebærer
Her må vi
se litt på noen detaljer rundt det som foregår i forbindelse med
soningen. I 3. Mosebok kapittel 4 finner vi lovgivningen om
syndofferet. Vi hører om ulike typer offer, som ulike grupper av
personer i folket kan bringe, men det er bestemte trekk som går
igjen.
Det første hovedtrekket er at når et
menneske blir seg bevisst sin synd
som er gjort, så skal en hente offerdyret og ta det med til
helligdommen til presten. Så skal dyret stilles på nordsiden av
brennofferalteret, og hva skal så skje?
Jo, da skal synderen legge sine
hender på offerdyrets hode, og så skal han bekjenne sin synd over
offerdyret.
I den rabbinske lovgivningen for hvordan
dette foregikk,
sies det at dette skal skje på den måte at synderen ikke legger hendene
lett på dyrets hode, men han skal legge begge hendene på dyrets hode og
så legge hele sin tyngde over det idet han bekjenner synd. Og idet
dette skjer, så foregår det noe ganske bestemt: Synden fraregnes
synderen og legges over på offerdyret som er uskyldig, og så blir
offerdyret gjort til
syndebærer
i synderens sted.
Det som da skjer er
at nå får dette offerdyret et nytt navn, det blir et syndoffer, står
det i våre bibeloversettelser. Men grunntekstens ord for syndoffer er
rett og slett synd, offerdyret blir gjort til synd, som om det bare er
en eneste stor masse av synd der det nå står ved alteret.
Det er dette
som ligger bak det ordet fra 2. Korinterbrev 5:
Han som ikke visste av
synd, ble gjort til synd for oss. Det er nemlig tale om
offer-terminologi, ordbruk om offeret fra Det gamle testamente. Han ble
gjort til synd - og da må han dø. For syndens lønn er døden.
Det er en
lov som ligger nedlagt i skapningen like fra før fallets dag: Dersom du
eter av det, skal du visselig dø. Men nå har Gud altså gitt den nådens
ordning at han lar en uskyldig part gå i den skyldiges sted og lide
døden i den skyldiges sted. Det er det som skjer med offerdyret. Nå må
dyret dø, og så slaktes det der ved alteret.
Det som skjer videre, er
betegnende for hva som skjer i soningen. For offerdyret slaktes da på
den måten at halspulsåren kuttes over, og så samles blodet i gullskåler
av presten som skal foreta soningen.
Hva skal han så gjøre med dette
blod? Blodet skal bæres inn i helligdommen, og han skal ta av blodet
fra vanlige syndoffer og stenke noe av det foran forhenget til det
aller helligste, og så skal han stryke blodet på alterets horn,
røkofferalteret som står foran forhenget.
Om dette sier den rabbinske
lovgivning slik: Når blodet rører alterets horn, da er offeret
virkekraftig, det vil si: Da er det
skjedd soning, da
har Gud tatt vekk
synden.
Bakgrunnen for dette, at blodet på denne
måten skal bæres inn
for Guds ansikt i helligdommen, er også noe som ligger i Bibelens
tenkning rundt synd.
Synd er majestetsforbrytelse. I synden
er det, når
jeg gjør synd,
Gud
som er den forurettede part. David gir uttrykk for
dette i
Salme
51
, hvor han sier:
Mot
deg alene har jeg syndet. Og dette
sier han enda han har syndet grovt også mot mennesker. Han har slått
Urias ihjel, forsyndet seg med annen manns hustru - sannelig har han
gjort synd mot mennesker. Men ansikt til ansikt med Herren er det én
sak som er blitt mer og mer påtrengende for ham: Det er mot Gud han har
syndet, mot deg alene. Gud er så å si den forurettede part.
Når det er
to parter, der den ene er den forurettete, og den andre er den som har
handlet ille, så er det jo den forurettede part det skal godtgjøres
hos. Så bæres blodet inn for Guds ansikt i helligdommen. Det er han som
skal forsones, for det er han som er vred.
Den store forsoningsdagen
På
den store forsoningsdagen ble blodet ikke bare stenket foran forhenget,
men ble av øverstepresten båret inn i det aller helligste og stenket på
nådestolen.
Også her har vi rabbinernes klare
lovgivning som sa: Når
blodet
rører
ved nådestolen, er offeret virkekraftig.
Her møter vi i
jødisk litteratur om disse ting et underlig trekk, for det sies ganske
klart hvorledes blodet skulle sprenges på nådestolen. Syv ganger skulle
Aron dyppe sin finger i blodet for å stenke på nådestolen, og det
skulle skje på dette vis: Ved at der ble gjort et korsets tegn der inne
i det aller helligste.
Det er underlig å tenke på at slik har
Aron
stått med blod og gjort korsets tegn i det aller helligste fra
begynnelsen av. Dermed tales det svært sterkt om hva dette blodet er
forbiide på og peker fram imot.
Hvorledes soningshandlingen blir utført
Så sies det gjentatte ganger i 3. Mosebok kapittel 4, etter at det er
sagt hvorledes presten skal handle når han bringer blodet inn foran
Herrens ansikt: Således skal presten gjøre soning for dem, så
de får
forlatelse (v 35).
Legg merke til to ting her. For det
første pekes det
på hvorledes presten gjør tjeneste som stedfortreder. Han skal gjøre
soning for dem, det vil si, i stedet for. I synderens sted trer han inn
for å gjøre dette.
For det annet, det står en følgesetning
her. Han
skal gjøre soning for dem, nemlig så de får forlatelse. Syndenes
forlatelse er frukten av at det er gjort soning med blod.
Dette lærer
oss og peker på det helt grunnleggende at syndenes forlatelse er noe
som er grunnfestet i en handling som gjøres rent ytre sett. Det er ikke
noe som er festet i noe som ligger i mitt eget hjerte, i noe jeg føler,
i noe jeg kan gjøre i min bot, i min anger eller i noe annet som måtte
kunne være i min fromhet. Nei, syndenes forlatelse er grunnfestet i noe
som er gjort av en annen, uavhengig av meg og utenfor meg.
Syndenes
forlatelse er altså festet i noe helt objektivt som Gud har sørget for
skal bli gjort. Det hviler ikke på noe i mitt hjerte, men på noe som
Gud har gjort, og som han har innstiftet etter sin gode vilje.
Synden
blir skjult
Så sies det altså: Således skal presten gjøre soning for
dem.
Ordet soning betyr etter grunnteksten at
synden blir skjult, og
hva betyr det? Hvem er det synden er skjult for når den sones? Jo, den
er skjult for
Gud.
Dette er underet i det som skjer i
soningen. Han er
den levende Gud som ingenting er skjult for, han som har øyne som
ildsluer, og som ser inn i hjertets innerste mørke avkroker. Du kan
ikke gjernme deg for ham, hvor du enn går, hans hånd vil finne deg,
hans øye vil utgranske deg. Men nå lærer Skriften at for dette
altseende øyne er synden skjult når der er gjort soning.
Det er et
under, og det er soningens under som det ligger en veldig trøst i. Når
Skriften taler om dette så sier den slett ikke at synden er skjult for
deg.
For deg og meg skal det være slik at vi
stadig skal se synden i
våre hjerter. Vi har den for våre egne øyne, sannelig har vi det, men
budskapet er: For han som er Herre er den skjult, og så er du fri. Ren
og rettferdig i
Guds
øyne. Det er løfte, og det er underet i dette.
Her
er det jo våre hjerter har så usigelig vanskelig for å falle til ro,
for vår anfektelse springer jo stadig ut av dette at vi har synden for
våre øyne i vårt eget liv og i vårt eget hjerte. Men han som er Herre,
har sagt: Er det gjort soning, er du fri.
Påskelammet
Det som er det
grunnleggende offer i Skriften, er her et veldig bilde på hva vi taler
om, nemlig det vi hører om i forbindelse med påskelammet i 2. Mosebok
kapittel 12.
Dere husker hvorledes det var med dette
lammet, det skulle
slaktes på den fjortende dag i den første måned, og så skulle blodet
strykes på dørkarmene og på det øverste dørtre i husene der folket var
samlet. Så sier Herren: Blodet på de hus som dere er i, skal være til
tegn for dere. Når
jeg
ser blodet vil jeg gå dere forbi, og ikke skal
noe slag ramme dere til ødeleggelse når jeg slår Egyptens land. Herren
går gjennom landet, og så skal Egypten slås med dom. Så sier han: Når
jeg ser
blodet, vil jeg gå forbi.
Det som altså er det avgjørende
skille som skiller mellom mennesker om hvor vidt dommen skal ramme
huset eller forløsningen skal bli det til del, det er dette ene at han
som er Herre og Gud, ser blodet. Når jeg ser blodet, går jeg forbi.
Det
er altså slik at dette blod har den aller største betydning i Guds
øyne. Det er det som gjør skille mellom dom og nåde, mellom frelse og
fortapelse. Når jeg ser blodet, går jeg forbi.
Det aller helligste
Nettopp dette er det som er innholdet i soningen når øverstepresten går
inn i det aller helligste. Folket ser jo ikke hva som foregår, det er
skjult for deres øyne. Men også om dette offer gjelder det: Når jeg ser
blodet, vil jeg gå dere forbi.
Derfor er det også at det sies om Aron
og hans prestetjeneste i denne sammenheng at Aron skal være prest og
bære skylden for folkets overtredelse så vrede ikke skal ramme dem.
Soningen stanser Guds vrede. Soningen
hindrer Guds dom. Soningen åpner
Guds himmel.
For her har vi det store forbiide som
kommer til oss idet
den Herre Jesus ånder ut på korset med det siste rop: Min Gud, min Gud,
hvorfor har du forlatt meg? Så står det at forhenget i templet revner.
Dermed ble veien inn til det aller helligste åpnet opp.
Men husker dere
hva som var avbildet på forhenget der i helligdommen? Det var to
kjeruber som var avbildet i vevnaden der.
Hvem er kjerubene? Dem hører
vi om i Den Hellige Skrift i 1. Mosebok 3. Da Adam og Eva hadde falt i
synd og var vist ut av hagen, sier Herren: Så setter Herren kjerubene
med det luende sverd foran inngangen til hagen for å vokte veien til
livets tre. På grunn av synden er adgangen til Gud stengt, veien til
livet er lukket, veien til himmelen er blokkert.
Så revner forhenget.
Det er ikke lenger kjeruber som står der med luende sverd og stenger
vei. Det er åpnet adgang i Jesu blod inn i helligdommen. Det er gjort
soning, veien er åpnet, og vi er fri.
Det er dette som vi hører her i
Mosebøkene, som er bakteppe for det som lyder til oss fra Hebreerbrevet
9 og 10. Vi leser fra og med Heb
9,11 :
Da Kristus kom som øversteprest
for de kommende goder gikk han gjennom det større og fullkomnere telt
som ikke er gjort med hender, det er, som ikke er av denne skapning, og
ikke med blod av bukker og kalver, men med sitt eget blod, en gang inn
i helligdommen og fant en evig forløsning. For så sant blod av okser og
bukker og asken av en kvige, når det sprenges på de urene, helliger til
kjødets renhet, hvor mye mer skal da Kristi blod, han som ved en evig
ånd bar seg selv frem som et ulastelig offer for Gud, rense deres
samvittighet fra døde gjerninger til å tjene den levende Gud.
Det er
gjort soning, synden er tatt bort fra Guds ansikt, og så er syndere fri
ved at Gud selv har gjort denne handling i historien, reist et kors og
latt sin Sønn lide døden i vårt sted, som vår øversteprest, som Guds
Lam. Så er vi fri.
Så handler all kristendom og alt
kristent liv og tro
om dette ene:
Se det
Guds Lam som bærer verdens synd.
Det er vårt håp,
det er vår tro, det er vårt liv. Se det Guds Lam som bærer, for når han
bærer, så slipper jeg. Amen.
(Frøyland, 01.02.2003)